Organisatieprocessen Analyseren
Niveau 1
Analyseren van een enkel(e) organisatie, organisatieproces of procesbesturing op operationeel niveau met bijbehorende gegevensstromen en (gestructureerde) databehoeften of Analyseren van knelpunten en oorzaak-gevolgrelaties vanuit de invalshoek van de informatievoorziening of Analyseren van beschikbare ict- mogelijkheden in het veld
Niveau 2
Analyseren van meerdere operationele en tactische organisatieprocessen, inclusief kwaliteit van de bijbehorende data en van de huidige en toekomstige ict-voorziening of Analyseren van de samenhang van knelpunten en oorzaak-gevolgrelaties of Vaststellen van de ict-requirements vanuit de behoefte van relevante stakeholders
Niveau 3
Analyseren van de consequenties van een (strategische) koerswijziging voor organisatieprocessen en bijbehorende informatievoorziening of Analyseren (kwantitatief en/of kwalitatief) van de huidige en toekomstige situatie op het gebied van bijvoorbeeld beleid, strategie, alignment en architectuur of Analyseren van de acceptatie van en eventuele weerstanden tegen de huidige en vernieuwde technologie en organisatieprocessen
Niveau 4
Uitvoeren van grondig theoretisch onderbouwd toegepast onderzoek naar technologische (interorganisationele) procesinnovaties
Organisatieprocessen Adviseren
Niveau 1
Adviseren over verbeteringen voor een enkel organisatieproces op het terrein van organisatie(structuur), processen en gestructureerde data, met inachtneming van de mogelijkheden van ict
Niveau 2
Samenhangende oplossingen adviseren voor knelpunten op het terrein van organisatiestructuur, processtructuur en informatievoorziening of Adviseren over nieuwe ict-mogelijkheden, waaronder pakketselectie en advies
Niveau 3
Adviseren over de inrichting van en afstemming tussen business en ict (alignment en governance), rekening houdend met de doelstellingen van de organisatie of Adviseren over een veranderkundige aanpak bij de invoering van nieuwe, duurzame ict-mogelijkheden en organisatieprocessen of Adviseren over oplossingen voor gestructureerde en ongestructureerde data, rekening houdend met ethische en juridische aspecten
Niveau 4
Adviseren van organisatorische en technologische (interorganisationele) procesinnovaties, waarbij rekening wordt gehouden met alle relevante interne en externe stakeholders, de sociale context (mens, maatschappij en organisatie) en ethische en juridische aspecten
Organisatieprocessen Ontwerpen
Niveau 1
Ontwerpen van enkele organisatieprocessen, enkele gegevensstromen van gestructureerde data, de inrichting van een organisatieonderdeel en/of een deel van de informatievoorziening of Opstellen van een eenvoudig datamanagementplan of Opstellen van een eenvoudig implementatieplan
Niveau 2
Ontwerpen van samenhangende organisatieprocessen: functionele organisatiestructuur, procesmanagement en informatievoorziening, rekening houdend met security en privacywetgeving of Ontwerpen van de interfaces voor een applicatie in het applicatielandschap (mappings)
Niveau 3
Ontwerpen van de architectuur van organisatieprocessen en/of besturingsmodellen, inclusief bijbehorende beheersing met behulp van data-oplossingen, informatievoorziening en veranderproces of Ontwerpen van een veranderkundige aanpak met bijbehorende interventies
Niveau 4
Evalueren en valideren van mogelijke procesinnovaties, onder andere aan de hand van data
Organisatieprocessen Realiseren
Niveau 1
Beschrijven en opstellen van werkinstructies, functie- en rolbeschrijvingen en procedures voor een (aangepast) proces of Testen van de aansluiting van de organisatieprocessen met de opgeleverde informatievoorziening
Niveau 2
Realiseren van de invoering en acceptatie van procedures in samenhang met nieuwe of gewijzigde informatievoorziening en besturing of Genereren en valideren van een proof of concept van een applicatie of Inrichten van een standaardapplicatie
Niveau 3
Realiseren van invoering en acceptatie van gewijzigde organisatieprocessen op basis van een implementatieplan of Creรซren van draagvlak voor veranderingen onder alle relevante (interne) stakeholders
Niveau 4
Bouwen en valideren van (prototypen van) nieuwe organisatieprocessen en technologische oplossingen voor (interorganisationele) procesinnovaties of Creรซren van breed draagvlak voor veranderingen onder alle relevante interne en externe stakeholders
Organisatieprocessen Manage & Control
Niveau 1
Verrichten van onderhoudswerkzaamheden aan de procesdocumentatie (bijv. business rules, principes en procesmodellen) of Meten en bewaken van ict-processen aan de hand van data of Beschrijven van de veranderbehoefte voor een enkel deelproces
Niveau 2
Inrichten, onderhouden en actualiseren van (functionele) beheerprocessen of Meten en bewaken van organisatieprocessen aan de hand van data of Signaleren van de veranderbehoefte van meerdere operationele en tactische organisatieprocessen
Niveau 3
Formuleren en actualiseren van principes, business rules en modellen van procesarchitectuur of Meten en bewaken van de strategische doelen van de organisatie aan de hand van data of Proactief signaleren van behoefte aan verandering in alle organisatieprocessen en bijbehorende veranderprocessen in gang zetten
Niveau 4
Bedenken van nieuwe organisatorische en technologische oplossingen voor het beheren van (interorganisationele) procesinnovaties