Gebruikersinteractie Analyseren


Niveau 1

Identificeren van de kernelementen van een externe opdracht waarbij verduidelijking wordt gezocht bij opdrachtgever, eindgebruikers en experts of Inventariseren van opdrachtgevers- en eindgebruikersbehoeften en deze vertalen naar ict-middelen of Oriรซnteren op bestaande interactieve concepten, diensten en producten

Niveau 2

Benchmarken van functionaliteit, gebruikerservaring, toegankelijkheid, en andere ontwerpaspecten voor een opdrachtgever of Analyseren van bestaande producten of diensten in relatie tot gebruikersbehoeften en kernwaarden van de opdrachtgever of Inventariseren van relevante data-visualisaties voor een dataset

Niveau 3

Analyseren van de eindgebruiker en gebruikersinteractie en -ervaring, zowel individueel (fysiek, psychologisch, persoonlijke karakteristieken) als in grotere maatschappelijke context (sociaal, cultureel, ethisch, technologisch) of Analyseren van actuele en opkomende interactieve technologieรซn of Doorlopend evalueren van het effect van de interventie op de gebruikerservaring

Niveau 4

Analyseren van maatschappelijke en/of domeinspecifieke trends & kansen en hierover op strategisch niveau communiceren met de key stakeholders

Gebruikersinteractie Adviseren


Niveau 1

Adviseren over interactieontwerp passend bij opdracht, opdrachtgever, gebruikersbehoeften en voorafgaande inventarisaties of Adviseren over interactieontwerp op basis van een eenvoudige, eigen of gegeven bruikbaarheidsanalyse

Niveau 2

Geven van een gemotiveerd, concreet advies over de te gebruiken interactieconcepten en/of -technieken of Voorstellen doen over de realisatiekeuzes, zoals de te gebruiken technologieรซn, daarbij rekening houdend met de professionele context en eindgebruikers of Adviseren over de doelstellingen van de huidige en volgende iteraties

Niveau 3

Vertalen van een analyse naar strategische aanbevelingen voor realisatie van gebruikersinteractie, inclusief advies voor een geschikt ontwerpproces of Adviseren welke vormen van datavisualisatie voor de opdrachtgever het gewenste effect zullen hebben, rekening houdend met kwaliteitseisen en ethische randvoorwaarden of Adviseren over interventies op de gebruikerservaring in de huidige en volgende iteraties

Niveau 4

Extrapoleren van technologische en maatschappelijke trends en deze vertalen naar een advies voor het ontwerp op strategisch niveau dat een visie omvat op de gebruikerservaring en de relatie tussen gebruiker en product/dienst

Gebruikersinteractie Ontwerpen


Niveau 1

Vertalen van adviezen in een eenvoudige gebruikersinteractie via een gegeven interactieproces, bijv. met een gangbare prototypingtechniek of Ontwerpen van een test waarmee essentiรซle interactieproblemen geรฏdentificeerd kunnen worden of Ontwerpen van een visualisatie van een eenvoudige dataset

Niveau 2

Vertalen van adviezen in een ontwerp van gedetailleerde gebruikersinteractie met verschillende prototypingtechnieken of Ontwerpen van testen waarmee de doelstellingen van de iteratie geรซvalueerd worden of Onder eigen regie toepassen van een interactieontwerpproces in samenwerking met stakeholders

Niveau 3

Vertalen van adviezen naar een concreet en gedetailleerd gebruikersinteractieontwerp, passend bij de projectfasering, hierbij gebruik makend van een adequaat en gemotiveerd ontwerpproces of Ontwerpen van een voor de fase passende teststrategie waarmee de doelstellingen vanuit het perspectief van de beoogde gebruikers geรซvalueerd worden of

Niveau 4

Ontwerpen van een gebruikersinteractie, rekening houdend met langetermijnstrategie en organisatiedoelstellingen van de opdrachtgever en anticiperend op relevante maatschappelijke trends en technologische ontwikkelingen

Gebruikersinteractie Realiseren


Niveau 1

Realiseren en testen van eenvoudige interactieve producten of diensten op basis van een interactieontwerp, waarbij gebruik wordt gemaakt van gangbare tools, toegankelijkheidsrichtlijnen en/of huisstijl

Niveau 2

Met verschillende tools en technieken realiseren en testen van het eigen interactieontwerp voor interactieve producten of diensten voor meerdere type eindgebruikers of Realiseren van een visualisatie van een dataset voor verschillende typen eindgebruikers

Niveau 3

Realiseren, testen en overdragen van de gebruikerservaring van een interactief product, prototype, systeem of dienst op basis van het ontwerp met voor de projectfasering passende tools en technieken

Niveau 4

Realiseren van toekomstbestendige producten, diensten of prototypes die innovatief en duurzaam zijn op basis van gebruikersinteractieontwerp en tools en technieken of Validatie met key stakeholders van visie en strategie

Gebruikersinteractie Manage & Control


Niveau 1

Vastleggen van de belangrijkste beslissingen, resultaten en inzichten met betrekking tot het interactieontwerp in een iteratief proces

Niveau 2

Toepassen van standaarden (interactieontwerprichtlijnen, technieken en methoden), passend binnen de professionele context of Bewaken en overdragen van het interactie-ontwerp bij het gerealiseerde interactieve product of dienst

Niveau 3

Bewaken van de kernwaarden en gebruikerservaring van product, organisatie of dienst in iedere fase van het ontwikkel- en productieproces of Planmatig en methodisch vastleggen van designkeuzes voor alle stakeholders binnen een bedrijf

Niveau 4

Vanuit gebruikersinteractie-perspectief aansturen van een complex project op strategisch niveau met inachtneming van korte- en langetermijndoelen en met afstemming met alle betrokken stakeholders