Plannen


Niveau 1

Student maakt met direct betrokkenen regelmatig een kortetermijnplanning. Student plant het maken van story's met heldere acceptatie en kwaliteitscriteria. Student neemt inzicht op eigen capaciteit mee en zorgt voor voldoende eigen werk. Student definieert voor story's eigen taken van behapbare grootte en zet ze in een logische volgorde. Student communiceert dagelijks de stand van zaken en verantwoordt verstoringen in de planning tijdig aan team. Student plant peerreview van eigen werk.

Extra toelichting plannen niveau 1

Er staat in de beschrijving 'Team'. Dat is niet alleen je squad, maar denk daarbij ook vooral aan de tribe en coach. Rekening houden met hoeveel capaciteit er is in de tribe voor reviews en kennisdelingen is een belangrijk onderdeel van je planning.

Met kortetermijnplanning moet je denken aan een planning voor enkele dagen tot ongeveer een sprint.

Mogelijke bewijsstukken

  • Overzicht van je checkins/checkouts (met benoeming van de taken die je gaat doen/hebt gedaan)
  • Overzicht van het sprintboard (inclusief status van de stories en taken) van het begin en het eind van de sprint.

Niveau 2

niveau 1 + Student maakt met direct betrokkenen aan een middellangetermijnplanning door een aantal cycli vooruit te plannen. Student draagt bij aan overzichten zodat de tijdlijn en de prioriteiten in de planning helder zijn en keuzes gemaakt kunnen worden. Student neemt een inschatting van capaciteiten van het team mee in de middellangetermijnplanning. Student zet deze middellangetermijnplanning daarna om naar een eigen kortetermijnplanning.

Extra toelichting plannen niveau 2

Er staat in de beschrijving 'Team'. Dat is niet alleen je squad, maar denk daarbij ook vooral aan het gilde. Rekening houden met hoeveel capaciteit er is in het gilde voor gilde reviews en kennisdelingen is een belangrijk onderdeel van je planning.

Met middellangetermijnplanning moet je denken aan een planning van meerdere weken, bijvoorbeeld een milestone of een tweetal sprints.

Mogelijke bewijsstukken

Voor het opvoeren van bewijs voor deze vaardigheid kan je bijvoorbeeld denken aan de onderstaande bewijsstukken. Deze lijst is niet volledig, maar geeft je een goede indicatie wat je zou kunnen gebruiken. Het kan natuurlijk ook een combinatie van deze stukken zijn.

  • Screenshots van planning (met verwijzingen in onderbouwing)
    • Planboard met stories en taken
    • Planboard van gilde
    • Checkins waarin taken worden genoemd
    • Afspraken met opdrachtgevers

Niveau 3

niveau 2 + Student maakt een langetermijnplanning met รฉรฉn of meer doelen. Student stemt deze planning af met de betrokkenen. Student onderhoudt de planning of past deze aan met het team.

Extra toelichting plannen niveau 3

Met langetermijnplanning kan je denken aan een termijn van meerdere maanden bijvoorbeeld zes tot acht sprints.

Niveau 4

niveau 3 + Student vertaalt de gekozen bedrijfsstrategie en visie naar een langetermijnplanning (mogelijk meerjaren) en past deze planning aan waar nodig. Student houdt bij het maken van deze planning rekening met de beschikbare capaciteit van het team en de wensen van direct en indirect betrokkenen.