Overzicht creรซren


Niveau 1

Student stelt vragen om te ontdekken wat er gedaan moet worden en welke manieren er zijn om dit gedaan te krijgen. Student verzamelt deze informatie, bijvoorbeeld vanuit bronnen of experimenten, en geeft deze overzichtelijk weer. Student formuleert hieruit ook acceptatie-, kwaliteits- en/of selectiecriteria. Student laat zien dat waar mogelijk rekening is gehouden met toegankelijkheid en/of gegevensbescherming.

Extra toelichting overzicht creรซren niveau 1

Deze vaardigheid, samen met KO, vormt het oordeelvormend vermogen, oftewel onderzoekend vermogen. "Overzicht creรซren" heeft te maken met een goed beeld krijgen van het probleem en mogelijk oplossingsrichtingen.

Mogelijke bewijsstukken

Voor het opvoeren van bewijs voor deze vaardigheid kan je bijvoorbeeld denken aan de onderstaande bewijsstukken. Deze lijst is niet volledig, maar geeft je een goede indicatie wat je zou kunnen gebruiken. Het kan natuurlijk ook een combinatie van deze stukken zijn.

  • Een beschrijving van de probleemstelling/oplossingsrichtingen op bijvoorbeeld een wiki van het team/project

Links

Niveau 2

niveau 1 + Student laat zien dat op voor het product cruciale vraagstellingen door middel van research stories/tasks methodisch informatie is verkregen en weergegeven waarbij de waardes van directe stakeholders zijn meegenomen. Student laat zien dat waar mogelijk rekening is gehouden met duurzaamheid, overdraagbaarheid, inclusiviteit en/of security. De student kiest daarbij voor toepasselijke onderzoeksmethoden en voert deze ook vakkundig uit. Student gebruikt deze informatie om criteria te formuleren. De student onderbouwt dat de mate van grondigheid passend is voor de situatie.

Extra toelichting overzicht creรซren niveau 2

Op dit niveau begin je je onderzoekend vermogen methodisch in te steken. Er zijn vele verschillende manieren waarop dit kan gebeuren. Binnen Open-ICT wordt dit vaak gedaan door middel van Research Stories en Research Taken.

Het stuk 'Overview'/'Overzicht' uit het DOT Framework heeft vooral met deze vaardigheid te maken.

Mogelijke bewijsstukken

Voor het opvoeren van bewijs voor deze vaardigheid kan je bijvoorbeeld denken aan de onderstaande bewijsstukken. Deze lijst is niet volledig, maar geeft je een goede indicatie wat je zou kunnen gebruiken. Het kan natuurlijk ook een combinatie van deze stukken zijn.

  • De resultaten van gekozen onderzoeksmethode
    • Transcriptie van interview
    • Video van de observatie
    • Beschrijving met bronnenlijst

Links

Niveau 3

niveau 2 + Student laat zien dat de waardes van indirect betrokkenen buiten de opleiding, SDGs en/of wetenschap zijn meegenomen. Student laat zien dat waar mogelijk rekening gehouden is met schaalbaarheid, onderhoudbaarheid en/of ethiek.

Extra toelichting overzicht creรซren niveau 3

Voorbeeld

Stel je hebt een uitdaging/vraagstuk waar je een oplossing voor wilt vinden. Het idee van niveau 3 van Overzicht Creรซren is dat je het komen tot de aanpak van het probleem/uitdaging/vraagstuk methodisch gaat doen. Hiervoor stel je in het algemeen een research story op ร  la "Als team willen we weten hoe we het probleem effectief kunnen aanpakken zodat wij tot een goed onderbouwde oplossing kunnen komen". Deze story kan je natuurlijk aanpassen met specifieke details, maar wat belangrijk is is dat ze vanuit de story de taken en methodes kunnen benoemen.


RS: aanpak vinden voor uitdaging

Taken:

  • Vinden van mogelijke aanpakken (Community Research, Available Product Analysis, Expert Interview, etc...)
  • Criteria opstellen voor keuze van de aanpak (Brainstorm, Literature Study, Expert Interview, etc...)
  • Aanpakken scoren op basis van criteria (Multi-criteria Decision Making/MCDM, etc....)
  • Conclusie trekken
  • Opstellen van acceptatie- en kwaliteitscriteria voor de op te leveren producten uit de gekozen aanpak

Tussenproducten: (bijvoorbeeld als attachment aan deze research story)

  • Overzicht van de mogelijke aanpakken
  • Lijst van selectie criteria
  • Gevulde tabel met conclusie uit MCDM

Deliverables:

  • Een gekozen aanpak (in stories, wiki bijdrage, paper, rapport, etc...)

Door jouw aanpak-research story uit te voeren laat je zien dat je op een methodische manier gekomen bent tot een aanpak. Je kan ook laten zien door acceptatie- en kwaliteitscriteria op te stellen aan welke kwaliteit dat moet voldoen. Als jouw aanpak-research story is uitgevoerd weet je wat je moet gaan doen om tot een oplossing te komen. Vaak zitten daar weer research stories of taken bij om uiteindelijk ook de onderbouwing van je deliverables/producten voor je opdrachtgever te kunnen geven.

Niveau 4

niveau 3 + Student laat zien dat de waardes komende uit wetenschappelijke standaarden, het beroepenveld de maatschappij en gekozen bedrijfsstrategie zijn meegenomen.