Kritisch oordelen


Niveau 1

Student verwerkt verkregen informatie, bijvoorbeeld uit bronnen of experimenten, en trekt daaruit conclusies op basis van vooraf opgestelde acceptatie-, kwaliteits- en/of selectiecriteria.

Extra toelichting kritisch oordelen niveau 1

Deze vaardigheid, samen met OC, vormt het oordeelvormend vermogen, oftewel onderzoekend vermogen. "Kritisch oordelen" heeft te maken met het maken van onderbouwde keuzes en het nemen van verantwoorde beslissingen.

Mogelijke bewijsstukken

Voor het opvoeren van bewijs voor deze vaardigheid kan je bijvoorbeeld denken aan de onderstaande bewijsstukken. Deze lijst is niet volledig, maar geeft je een goede indicatie wat je zou kunnen gebruiken. Het kan natuurlijk ook een combinatie van deze stukken zijn.

  • Een beschrijving van de probleemstelling/oplossingsrichtingen op bijvoorbeeld een wiki van het team/project

Links

Niveau 2

niveau 1 + Student verkrijgt en verwerkt, door middel van research stories/tasks, methodisch informatie en trekt op basis van de criteria onderbouwde conclusies. De student kiest daarbij voor toepasselijke onderzoeksmethoden en voert deze ook vakkundig uit. Student is in staat om gangbare normen, praktijken en meningen ter discussie te stellen. De student onderbouwt dat de mate van grondigheid passend is voor de situatie.

Extra toelichting kritisch oordelen niveau 2

Op dit niveau begin je je onderzoekend vermogen methodisch in te steken. Er zijn vele verschillende manieren waarop dit kan gebeuren. Binnen Open-ICT wordt dit vaak gedaan door middel van Research Stories en Research Taken.

Het stuk 'Certainty'/'Zekerheid' uit het DOT Framework heeft vooral met deze vaardigheid te maken.

Mogelijke bewijsstukken

Voor het opvoeren van bewijs voor deze vaardigheid kan je bijvoorbeeld denken aan de onderstaande bewijsstukken. Deze lijst is niet volledig, maar geeft je een goede indicatie wat je zou kunnen gebruiken. Het kan natuurlijk ook een combinatie van deze stukken zijn.

  • De resultaten van gekozen onderzoeksmethode
  • Testrapport

Links

Niveau 3

niveau 2 + Student laat zien kritisch te zijn richting de opdracht, de opdrachtrichting en de oplossingsruimte waarbij er aandacht is voor de vraag achter vraag. Student is in staat om gangbare normen, praktijken en meningen uit te dagen.

Niveau 4

niveau 3 + Student is in staat om bij te dragen in het vormen van nieuwe gangbare normen, praktijken en meningen. Student laat zien dat getrokken conclusies tot nieuwe inzichten voor beroepenveld leiden. Student evalueert kritisch de resultaten van het onderzoek voor andere situaties en/of de mate van methodologische grondigheid van het uitgevoerde onderzoek.